Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

19. apr. 2015

Stille på bloggen, men en god treningsperiode

Etter etapperittet i Spania, Andalucia Bike Race, har det beklageligvis vært stille på bloggen. Dette har sammenheng med at det i all hovedsak har skjedd lite nytt, men
nå starter sesongen i Norge hvert øyeblikk.

Etter at jeg kom hjem fra ABR ble jeg småsyk pga dårlig immunforsvar og en influensa epidemi som herjet i mine omgivelser. Dette innebar en uke med relativt lite trening, hvor jeg fikk samlet meg samtidig som jeg holdt beina litt i gang - 9 timer trening er vel kanskje ikke direkte lite, men sier også litt om begrepet "småsyk" ;-)

For å gjøre en lang historie kort har tiden etter dette og fram til nå bestått i lange og hektiske dager på jobb, men ikke verre enn at jeg har maktet å utføre en mer enn godkjent treningsjobb. De 3 påfølgende ukene trente jeg ca 15 timer pr uke, og beina har vært superbra - jeg fikk rett og slett et løft etter nevnte etapperitt, hvor treningsformen fremstod meget god.


Ovennevnte bilde viser mine 3 siste treningsuker, hvor jeg virkelig har lagt ned en markant jobb. Dog skal det sies at dette har vært særdeles mye lettere å gjennomføre etter at dagene ble lysere, ikke minst da all min trening blir gjennomført etter jobb. Som tidligere meddelt består det meste av min trening av rolige langturer, men jeg er særdeles periodisk med 2 hardøkter pr uke da dette etter min vurdering er kritisk for å opprettholde kapasiteten. Dette er økter som krever muskulært overskudd, og således er aktive restitusjonsøkter og eventuelt hviledager nødvendig når kroppen gir signaler om dette.

Om kun 2 uker starter sesongen for min del, og første ritt er Norgescup maraton på Helgøya hvor jeg har valgt å konkurrere med de beste. Dvs her legger jeg opp til å få "passet påskrevet", men det er interessant å se hvordan jeg ligger an nivåmessig. Løypa på Helgøya er ekstremt hard med mange høydemeter på sti, og slik sett passer den meg perfekt. Utfordringen blir å trylle fram lette bein og muskulært overskudd, men dette er fullt mulig i løpet av de to kommende ukene.

Jeg gleder meg ihvertfall, og håper løypa fremstår tørr og fin innen den tid slik at det blir litt lettere å sykle hele 3 runder. Forventet konkurransetid er forøvrig 3-4 timer :o)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar