Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

3. mai 2015

Norgescup Helgøyatråkket

I går ble årets første norgescup marathon avviklet på Helgøya med 47 startende i eliteklassen for Menn senior. Været var ikke det aller beste før start med snø i luften, men yr.no hadde jo meldt sol - og det ble det.
Ut fra start gikk det forrykende, tydelig at mange ikke hadde tatt i betraktning at det skulle sykles 3 runder med nærmere 800 høydemeter pr runde :-) Jeg var fast bestemt på å kjøre jevnt ettersom dette overhode ikke er noen "hengeløype" - her må jobben gjøres på egen hånd, og det straffer seg raskt om man kjører på seg for mye syre i starten.

Etter første runde passerte jeg 3.46 min bak teten, anført av blant annet teamkollega Thomas Engelsgjerd Hardrocx-Abax Racing Team. Tom Larsen Stovnerkameratene og teamkollega Øivind Bjerkseth lå da ca 1.15 min foran meg i løypa. Ut på 2. runden fortsatte jeg å jobbe jevnt og trutt, og tok etterhvert igjen både Tom og Øivind mot slutten av runden. Ved 2. runding var avstanden opp til 3. plassen 3.30 min, og indikerte at jeg hadde syklet jevnt med blant andre Vidar Mehl, Tor H Bjørnstad og Christian Amdahl. Teamkollega Thomas Engelsgjerd viste seg å være råsterk denne dagen, og hadde opparbeidet seg en ledelse til Erik Kay på 3 min og ytterligere 3.30 ned til nevnte gruppe på 3. plass.


Ut på 3. runden kjørte jeg knallhardt i bakkene på den første halvdelen av runden, mest sannsynlig for hardt.  Jeg fikk en liten luke på Tom Larsen og Eivind Røed, men merket etterhvert at beina ble både tunge og tildels kraftløse. Siste halvdelen av runden følte meg mer eller mindre næringstom, og jeg var tom for gels - hadde trengt en boost med cola etc. Her var det bare å bite tennene sammen og kjempe seg til mål. Jeg hadde uansett ikke en sjanse til å følge Eivind Røed, Øivind Bjerkseth og Odd Erlend H Berg da de tok meg igjen og satte opp farten i den siste lange klatringen.

Tidsmessig ble det 3 mer eller mindre jevne runder, men på siste runden tapte jeg ca 2-3 minutter pga at jeg fikk "hammern".  Resultatet ble forøvrig 15. plass, og det må jeg si meg fornøyd med!
Det er uansett en mye bedre start på sesongen enn i 2014.


Thomas Engelsgjerd vant til slutt med over 7 minutter ned til Erik Kay på 2. plassen, mens Vidar Mehl kapret 3. plassen. Gratulerer til alle tre :o)


Junior Anders hadde også tatt turen sammen med meg til Helgøya, og til tross for lite sykling i vinter mente han at rittet vil være god trening for ham fram mot kommende ritt i sommer og høst. Anders syklet 2 runder i klassen Junior Elite. Tiden ble 2.38 t og det synes jeg er vel gjennomført for hans del med et begrenset treningsgrunnlag denne våren.

PS: Jeg venter med lengsel på min nye hardtail - Hardrocx Circo volante!


Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar