Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

14. mai 2015

Terningenrittet med historiens sterkeste elitefelt

Årets Terningenritt samlet et historisk sterkt elitefelt i dag. Rittet har helt siden lanseringen i 2011 fått mange positive kommentarer fra ryttere som har deltatt, og dette bidrar tydelig til den økte populariteten.

Rittet går hovedsakelig på stier inne på Terningmoen og i Grundsetmarka, hvor mange foretrekker demping på sykkelen både foran og bak pga relativt mye ujevnt underlag.
Ut fra start er det alltid relativt høy fart og posisjonskamp da første stiparti kommer etter snaue 1 km.
Jeg kom imidlertid litt dårlig ut fra start da jeg ikke fikk klikket i pedalene umiddelbart, men fikk kjørt meg greit fram mot teten da Espen Helgesen kom i stor fart bakfra og passerte meg. Espen kjørte seg direkte i tet, mens jeg fant det smartest å spare litt av det begrensede trøkket jeg innehar:)

Foto: Østlendingen

Foto: Østlendingen
I år hadde arrangøren valgt borte det trangeste terrengpartiet som kommer etter ca 2 km da dette normalt blir en flaskehals, og som bidrar til full stopp jo lenger bak i feltet man ligger. I stedet gikk løypa inn i en 90 graders høyre sving, raskt etterfulgt av en 90 graders venstre. Her var jeg uheldig (udyktig) og hektet styret i en rytter og gikk på en klønete velt. Jeg mistet således tetfeltet, og ble jagende bak i håp om å få kontakt. Her røk mye av grunnlaget for å en optimal prestasjon da jeg brukte altfor mye krefter tidlig med min "diesel-motor".

Foto: Østlendingen
Etter å havnet i bakre rekker kom etterhvert Geir Lien dampende bakfra, og jeg prøvde i det lengste å henge med. Han er åpenbart i god form allerede med litt for kraftig trøkk i pedalene etter min smak;)
Hang bak han i drøye 3 km før jeg måtte slippe bakhjulet hans. Tetgruppen var på skuddhold og jeg tok faktisk igjen en del ryttere som hadde falt av de fremste. Herfra og inn ble jeg jobbende mer eller mindre alene, og det positive var at det var mer å kjøre med i år enn på samme tidspunkt i fjor.

Plasseringen ble til slutt 10. plass, og jeg kunne notere 60 min i sone 4 og 15 min i sone 3 - med andre ord en meget god hardøkt!

Foto: Østlendingen
Anders var med i junior elite, og hadde for anledningen også fulldemper. Rittene blir også for hans del gode hardøkter fram mot Farrisrunden og Birkebeinerrittet, og han kom i mål ca 13 minutter bak meg. Selv mente han at det var stor fremgang i terrenget fra fjorårets sesong, og det er en positiv ting å ta med seg videre i treningsarbeidet:)

Resultatene kan leses her.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar