Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

21. apr. 2012

Medisinsk inngrep

Helt siden 18-års alderen har jeg slitt med skjeve hornhinner og nærsynthet. Dette har medført at jeg har vært helt avhengig av kontaktlinser når jeg bedriver idrett.

For en drøy uke siden var jeg hos Memira i Oslo for å undersøke muligheten for å laseroperere øynene. Dvs korrigere skjevhet og nærsynthet. Det visste seg at dette lot seg gjøre da hornhinnene var tilstrekkelig tykke. Ettersom jeg etterhvert har kommet i en alder, som innebærer at jeg gradvis blir mer langsynt, måtte jeg også vurdere tiltak for å kompensere for dette. Alternativt ville jeg etterhvert slite med å se på nært hold, f eks garmin sykkelkomputeren ! Løsningen var da å få satt inn en linse under "topplokket" av hornhinnen, som gjør at jeg får fokusert på nært hold.

Allerede tre dager senere var jeg tilbake på Memira for å få gjennomført inngrepet. Begge øynene ble korrigert for skjevhet og nærsynthet samtidig som den omtalte linsen ble installert i mitt ikke-dominante øye. Jeg var selfølgelig spent på resultatet, men det viste seg raskt at dette var svært vellykket. Mindre enn et døgn etter inngrepet så jeg vel så godt som med linser :-) helt utrolig ! Dog ble jeg opplyst at jeg ikke ville se optimalt før etter ca 3 måneder. Kan det bli bedre ?
Dette har utvilsomt vært en investering for fremtiden - uavhengig av briller og linser er jeg nå godt rustet for action. Etter inngrepet hadde jeg en hviledag før jeg igjen var tilbake på sykkelen. Jeg skal imidertid unngå tunge løft, og anstrengelser som påvirker muskulaturen omrkring øynene. Jeg unngår derfor de tunge tråkkene, men kjørte faktisk 30 minutter sittende i sone 3-4 bare tre dager etter inngrepet uten problemer. Jeg skal også unngå å få vann og svette inn på øynene de første ukene, men dette lar seg greit ivareta ved bruk av briller samt tilpasset bekledning under trening.

Det kan synes dyrt å bruke nærmere 50.000 kroner på øynene, men det er definitivt verdt det. Det tilsvarer ikke mer enn 1 sykkel i kostnad, og er etter min mening en langt bedre investering! En investering som gir avkastning istedet for avskrivning. Hadde jeg vært yngre, hadde jeg "sluppet unna" linsen og nærmere 20.000 kroner, men fødselsattesten lyver ikke :-)
Jeg regner også med å rekke Norgescupstarten på Helgøya ettersom jeg får kjørt de hardøktene jeg har på planen. Håper imidlertid på oppholdsvær og tørre forhold.

Jeg legger ved en link til Memira for interesserte.

Fortsatt god helg folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar