Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

9. des. 2012

Hardøkter på rulla

Med litt småkaldt vær er sykkelrulla et godt alternativ, spesielt med hensyn til hardøkter. Denne høsten har jeg investert i en ny Tacx multiplayer sykkelrulle, som jeg kobler til PC og flatskjerm.
På denne rulla kan jeg kjøre forhåndsprogrammerte etapper fra bl a Tour de France og Paris Roubax. Dette er perfekt under rolig langkjøring, hvor det fort blir kjedelig å tråkke monotont time etter time. Dvs motstanden justerer seg i samsvar med terrenget.
Jeg kan også kjøre økter, hvor jeg kan justere watt underveis eller holde den konstant. Belastningen justerer seg i takt med tråkkfrekvens, og det blir således vesentlig tyngre på samme watt når tråkkfrekvensen blir lavere på samme girutveksling. Dette er en stor forbedring sammenlignet med den sykkelrullen jeg har hatt fram til nå, hvor watten man tråkker blir lavere ettersom frekvensen går ned.

I går kjørte jeg min første hardøkt på rulla - 5*10 min i pulssone 3. Hardøkter på sykkelrulle er etter min mening mye hardere, spesielt mentalt, sammenlignet med tilsvarende økter ute. Dette har nok sammenheng med at øktene inne blir mer monotone ift at man ikke har variasjon i watt, som spesielt motbakker og motvind gir. Inne blir også tråkkfrekvensen mer stabil ettersom man kjører på jevn belastning tilpasset aktuell girutveksling og dagsform. Dette bidrar også til at jeg kjører noe mindre watt inne enn jeg klarer ute.

Til tross for at øktene inne er tøffe mentalt føler jeg at det gir god treningseffekt, som gir kjærkommen avveksling fra de sedvanlige powerøktene ute. Inne kjører jeg i større grad kontrollert, og oppnår således både å balansere samt opprettholde treningen avhengig av muskulært overskudd.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar