Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

3. feb. 2014

Rapport fra Gran Canaria


Ved avreise til Gran Canaria forlot jeg snø og nærmere 10 minusgrader, og ble møtt med 20 varmegrader da jeg satte meg på sykkelen - klar for første økt.
Gran Canaria leverer alltid gode rammevilkår for sykkel, og jeg formelig elsker de mange bakkene hvor jeg kan jobbe jevnt med tråkket - for ikke å si trøkket ;-)

Første økten mandag ble en rolig langtur på nærmere 5 timer, hvor jeg syklet en utrolig fin runde som har det meste inkludert kaffestopp/vannpåfyll på trasèens høyeste punkt Ayacata.


Overraskende gode bein etter å ha sittet over 5 timer på flyet kvelden i forveien, og wattkranken viste 225 i snittwatt - dvs ca 50 watt mer enn en normal langtur i flate Elverum. Dette sier litt om belastningen man er utsatt for på Gran Canaria til tross for at man sykler rolig. Det blir rett og slett vanskelig å sykle med lavere watt om man skal komme seg opp fjellene med jevn flyt.

Utover det ble det mye langkjøring/mengdeøkter stort sett hele uka. Jeg la imidlertid inn noen intervall-/terskeldrag på langturen onsdag, hvor jeg kjørte mellom 350 og 360 i snittwatt på 3 drag à 15 min. Eivind Røed fra Askar CK var med på denne økten, og bidro til at jeg holdt 100% fokus under dragene.

I tillegg er det alltid hyggelig med godt selskap under slike langturer, hvor man utveksler erfaringer underveis og har det sosialt rett og slett.
Legger ved link til økten, som viser bl a watt og puls under dragene:


Under oppholdet fylte jeg også 50 år, og fjorårets norgescup vinner Carl Fredrik Hagen hadde sammen med Johan Strømberg og Øyvind Bjerkseth invitert meg med på langtur. Lite var jeg klar over at turen het "Øya rundt" for anledningen. Dvs oppladningen til bursdagsfeiringen bestod av nærmere 21 mil og 4 000 høydemeter fordelt på 8 timer effektiv sykling! Turen ligger på Strava.com, og snittwatt på drøye 220 tilsa rimelige slitne og vonde bein mot slutten av dagen.
Carl Fredrik Hagen (25) og jeg (50) trives sammen på langtur

Feiring av bursdagen med familie pågikk til de sene nattetimer, men jeg kompenserte det med særdeles forskjøvet oppstart neste dag. Da ble det en avsluttende økt med 4 t rolig sykling langs kysten av øya for å unngå skydekke og regn oppe i fjellene - drar ikke til GC for å bli våt og kald ;-)

Totalt sett endte jeg opp med 32 t  på sykkelen i løpet av 6 dager, og føler på alle måter at oppholdet har vært vellykket. Nå blir det noen rolige dager hvor langrenn står på programmet (ikke skøyting) slik at jeg får restituert beina tilstrekkelig før jeg fortsetter med hardøkter på rulla.
    --------------------------------------------------------------------------------------
Treningsoppholdet på Gran Canaria ble på mange måter som planlagt - mange timer på sykkelen med gode rammevilkår. Dvs godt og varmt vær med selskap av hyggelige sykkelkamerater fra Norge.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar