Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

24. mai 2015

Hardrocx igjen på pallen i NC Montebellorittet

Montebellorittet var i år arrangør av norgescupritt nr 2 denne sesongen, og Hardrocx-Abax var igjen på pallen - denne gangen med Greg Saw.
Trasèen i dette rittet innebærer en lengre stigning fra start, som ender opp med en bakkespurt før det bærer inn i første terrengparti. I år var det relativt kraftig motvind fra start, og dette bidro til at farten var moderat hard. En landevegsrytter benyttet imidlertid muligheten til å støte seg fra teten, og opparbeidet seg over 1 minutts ledelse frem til spurtprisen.
Av erfaring vet jeg at det ikke lønner seg å sprengåpne i et så vidt langt ritt (71 km), og jeg satt plassert i ca 20. posisjon frem til første terrengparti. Terrengpartiene var relativt tørre og raske, og dette bidro til at jeg ikke helt fant flyten på min nylig mottatte hardtail (Hardrocx Circo Volante Team SL XTR). Jeg havnet i gruppe med blant annet Eirik Fiskvik, Dag T Hansen og etterhvert teamkompis Thomas Knutsen. Inn mot runding etter ca 4 mil ble vi tatt igjen av Martin Andersen, og Thomas og jeg havnet litt på etterskudd i et terrengparti før vi gikk inn i en lengre klatring før vending. Her klarte jeg å kjøre inn Eirik og Martin uten å bruke altfor mye krefter. Jeg valgte da å sitte på hjul med de i påvente av at Thomas skulle få kontakt med gruppa.


Litt tidligere hadde jeg problemer med at kjedet falt av krankdrevet, men klarte å trå det på igjen i fart. Ned siste utforkjøringen mot vending skjedde det imidlertid igjen, og denne gangen kilte kjedet seg også mellom kassetten og ramma. Jeg måtte av sykkelen, og hjulet måtte av. Thomas passerte sammen med Lars P Stormo og Jo Nordskar, og jeg var i realiteten hektet av. Jeg kjente raskt at "lufta gikk ut av ballongen" da jeg passerte vending på 25. plass ca 1 minutt bak gruppa jeg satt i - motivasjonen til å presse seg sank drastisk :-(
Eirik Fiskvik kjørte seg forøvrig opp til 12.plass på siste sløyfa - imponerende!
Herfra og til mål ble det mer eller mindre en transportetappe, og jeg kan kun klandre meg selv for dårlige forberedelser. Kjedet var rett og slett for slakt før start, og det viser seg gang på gang at alle detaljer må være på plass før man skal prestere. Det er ikke tilfeldigheter som bidrar til tekniske problemer - det er mangel på fokus både før og under rittene!


Jeg fikk etterhvert kontakt med Thomas, som passerte vending ca 45 sek foran meg. Han var tydelig hemmet i terrenget av en sykkel med stiv gaffel, og de siste ca 20 sekundene tok jeg inn i den siste lange klatringen før mål. Klok av skade kjørte jeg alle utforkjøringer på siste runden med kjedet på de letteste utvekslingene bak for å sikre et strammest mulig kjede - det berget meg fra ytterligere stopp :-)

Det positive for min del er at så langt synes Thomas og jeg å være på nogenlunde samme nivå, og det innebærer at vi blir en god match på samme team under neste års Andalucia Bike Race :-)))

Greg Saw leder an i tetkampen
Forrige norgescupritt ble som kjent vunnet av Thomas Engelsgjerd Hardrocx-Abax Racing. Han var også denne gangen med i tetkampen, men pådro seg en teknisk stopp mot slutten av rittet som bidro til at han ble nr 5 til slutt.


Ettersom Vidar Mehl ble nr 3 er Thomas fortsatt leder av norgescupen, og innehaver av den gule ledertrøyen. Som lagkamerat med Thomas er jeg stolt - Thomas er 21 år, og en mann for framtiden!!
Greg Saw ble til slutt nr 2, og var sjanseløs i spurten med et framhjul som etterhvert hadde lite luft.
Grattis til vinner Ola Kjøren og Vidar Mehl på 3. plass :o)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar