Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

6. juni 2015

Einarittet - formoppkjøring

Forrige lørdag deltok jeg i Einarittet, som rett og slett var et ledd i formoppkjøringen til vårens høydepunkt - Farrisrunden.
Deltakelsen i eliteklassen var ikke akkurat imponerende. Jo Nordskar var imidlertid på startstreken sammen med flere andre lokale ryttere, som således hadde fordel av hjemmebane. Mye regn dagene (for ikke å si ukene) i forveien hadde medført at løypa var både bløt, gjørmete og krevende. Selv hadde jeg følt meg litt sliten etter mye og relativt hard trening i forkant, og jeg var forberedt på at beina var tunge fra start - og det var de :-)

Jo Nordskar satte umiddelbart fart fra start, men flere ivrige i elitefeltet bidro til at han ble innkjørt før første terrengparti. Selv ble jeg sittende i 6.-7. posisjon, og når Jo og en rytter fra KORK fikk luke var det bare å vente til terrengpartiet var over. Deretter bar det rett inn i kupert terreng på grus, hvor jeg prøvde å støte meg opp til de to i front. Det gikk nesten å tette luken på ca 200 meter i motvinden, og dette bidro til at jeg valgte å vente på 4-manns gruppen som så ut til å samarbeide greit bak meg. Det gjorde de tydelig ikke når de kom opp til meg :o) deretter ble det støting og individuelle forsøk på å komme opp til tetduoen, som aldri fikk mer enn 15-20 sekunders forsprang på oss. Inn i neste terrengparti førte jeg an, og sakte men sikkert falt de fleste av med unntak av junior Ola Lierhagen!
Jeg registrerte at han hadde mer enn nok med å følge meg, men jeg hadde ikke det muskulære overskuddet for dagen og dette bidro kun til jevn fart.
Inn i siste terrengbakken tenkte jeg at nå må senior parkere junior, og jeg valgte å kjøre jevnt hardt og mot slutten av stigningen ga jeg alt jeg hadde av krefter. Der røk strikken, og jeg var alene på 3. plass med ca 30 sek forsprang på junior Lierhagen.

Jo Nordskar var suveren denne dagen, og innkasserte seieren for 2. året på rad nærmere 4 minutter foran meg. Jeg fikk en meget god hardøkt med henholdsvis 35 min i sone 4 og 40 min i sone 3. Beina ble overraskende mye bedre utover i rittet, men jeg manglet som forventet både snert og overskudd da treningsmengden bevisst har vært nærmere 15 timer de siste ukene (ref eget blogginnlegg om formtopping - 3 ukers program).

Treningsdagbok første 3 ukene i mai

Denne helgen har jeg fri fra ritt og prioriterer i stedet rolige og tekniske terrengøkter for å samle muskulært overskudd fram mot neste helg og Farrisrunden. Det blir også et par intensive hardøkter i neste uke med kort innsatstid og lange pauser for å spisse formen så godt som mulig.

Fra dagens treningsøkt på stier (sjekk antrekk:))
Resultater fra rittet finnes her.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar