Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

14. juni 2015

Vårens høydepunkt - Farrisrunden

Farrisrunden har for min del vært vårsesongens høydepunkt, og treningen har således vært innrettet mot dette målet. Dette er et av mine favorittritt!
Allerede tidlig denne uka kjente jeg at beina var gode, og det gjenstod således bare å finpusse formen fram mot rittet som ble avviklet lørdag under gode forhold.

I 2013 oppnådde jeg min beste plassering i dette rittet med 4. plass i eliteklassen (bildet), og senest i fjor ble jeg nr 9 totalt. Målsetningen i år var derfor topp 10, og dette tilsa at jeg måtte være offensiv fra start. Mye av grunnlaget for et godt resultat i dette rittet ligger i at man sitter langt framme i feltet når første terrengparti kommer etter ca 15 km på grus. I terrengpartiet sprekker startfeltet opp i grupper, og dette innebærer at man bør sitte i de fremste gruppene for å sikre et best mulig resultat. Et nytt avgjørende parti er den beryktede grusklatringen i Skolapperåsen etter ca 35 km, hvor gruppene ofte sprekker opp ytterligere

Denne gangen kom jeg inn som nr 7, men dessverre bak splitten som oppstod bak de 4 første rytterne bestående av Greg Saw, Thomas Engelsgjerd, Bersveen Støen (alle Hr-Abax) og Øivind Bjerkseth (Asker CK). Jeg kom ut av terrenget ca 20 sek bak tetfeltet med tre andre ryttere. Ettersom Thomas Knutsen (Team Helium) var noen sekunder bak meg valgte jeg å avvente i gruppa og la de tre andre styre farten. Thomas kom seg etterhvert opp og vi kjørte etterhvert inn teten et par kilometer før Skolapperåsen. Som ventet ble det satt fart i bakken, og etterhvert falt de fleste av mens jeg klarte å henge med de 4 som opprinnelig hadde luke ut fra første terrengparti. Luken bak til Thomas Knutsen var imidlertid ikke avskrekkende, men da det nærmet seg bakkespurten ble tempoet skrudd opp et hakk mer enn beina mine hadde krefter til.


Greg Saw tok spurten enkelt, og avstanden opp til tetkvartetten for min del ble 13 sekunder. Thomas var ytterligere 9 sek bak meg noe jeg regnet med at han vil kjøre inn etter påfølgende terrengparti. Påfølgende terrengparti avsluttes med et teknisk utforparti hvor jeg kjørte kontrollert fort for å unngå punktering, og overraskende nok så jeg ettehvert Øivind Bjerkseth som lå bakerst i tetgruppa - jeg hadde igjen kontakt, og lå an til å kunne kjempe om en topp 5 plassering :-)

Hr-Abax gjengen var imidlertid mer opptatt av at jeg skulle bidra enn å holde høyest mulig fart. Dette bidro etterhvert til at både Thomas og to andre ryttere fikk kontakt med oss like før Kjose.


Sett fra min side ingen krise da jeg følte meg sterk, og var fullt klar over at det ventet flere krevende bakker i avslutningen. Inn i nest siste terrengparti ca 15 km før mål skjer det ulykksalige for min del - gjennomslag på bakhjulet og punkteringen var et faktum :-((
Prøvde med en skumpatron uten hell, og det var bare å innse at løpet var kjørt. Slangebytte, illsinte mygg og flere ryttere som passerte, mens jeg hadde mest lyst til å være på fisketur enn å sykle der og da ;-). Av garmin ser jeg at det tekniske uhellet påførte meg drøye 5 minutter uten sykling.


Jeg kom meg omsider i gang til tross for at jeg var både skuffet og lite motivert for å kjempe om en hederlig plassering. Målet om topp 10 var allerede langt utenfor rekkevidde, og jeg kom meg omsider i mål som nr 16. Det positive var imidlertid at formen er på minimum samme nivå som i fjor til tross for at jeg nærmer meg 52 år. Dog kjenner jeg at motivasjonen ikke er like sterk for å kjøre like mange ritt som tidligere. Farrisrunden er uansett en favoritt som med stor sannsynlighet vil bli gjentatt neste år - I´ll be back :-)

Gode lagkamerater - Thomas Knutsen og meg
Greg Saw vant som han ville, mens Øivind Bjerkseth klarte 2. plassen. Håpløs taktisk kjøring etter min mening at 3 Hr-Abax ryttere ikke klarer å sikre minimum 1. og 2. plassen ved å kjøre bedre sammen, men slik blir det når alle skal vinne. Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor ikke en Hr-Abax rytter går i brudd, og tvinger Øivind til å tette luka. I stedet blir det mann mot mann, og dette gjenspeiler bare at terrengsykling ikke er like utpreget mht lagsamarbeid som landeveg hvor lagets prestasjoner er overordnet. Nok om det, den sterkeste rytteren for dagen vant uansett ;-)


Anders deltok i junior elite, og til tross for begrenset med trening både i vinter og vår ble han nr 5 i klassen med tiden 2.35.19. Han registrerte 15 sek bedre tid fram til Kjose sammenlignet med i fjor, men fikk det tungt mot slutten og fikk ca 7 minutter dårligere tid i mål pga stive bein i avslutningen. Dette underbygger bare viktigheten av å trene tilstrekkelig lange turer slik at man står distansen til mål. En god treningsøkt også for hans del, men i sommerferien håper jeg å få han med på flere langturer slik at utholdenheten bedres fram mot Birkebeinerrittet.


Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar