Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

12. jan. 2011

Skitrening med fart

Da har jeg omsider kommet i gang med ski intervaller. Etter 2 ufrivillige hviledager i helga ifm omgangssyke, noe som utrolig nok gjorde meg godt, gikk jeg rett på hardøkt !


Dvs først etter å ha gjennomført 2 rolige økter, hvor kroppen fikk aklimmatisert seg etter horisiontal stilling i nesten sammenhengende 2 dager. For å få en best mulig følelse valgte jeg som vanlig å innlede hardøktene på ski i sone 3 og lengre drag på ca 10 min. Dette for å unngå å stresse med fokus på fart, og heller fokus på teknikk og god følelse. Den gode følelsen avtok imidlertid etter 2 drag, og jeg ble småstiv i hofteleddsbøyleren. Dette tilsier bare at muskulaturen er veldig uvant med slik hard belastning, og at intervaller på ski i klassisk gir en helt annen belastning enn sykkelintervaller. Men, dette må til om man har målsetting om deltakelse i større skirenn i vinter.
Økta ble gjennomført med tilfredsstillende teknisk gåing, og jeg er i gang fram mot vinterens skimål Birken !
Dagen etter kjørte jeg styrketråkk, og muskulaturen spilte på lag. Styrketråkkene gikk over forventning, god spenning og følelse i muskulaturen. Etter en kort "pause" har jeg fått nye krefter og motivasjon til å nedlegge mye god trening framover.
Konklusjon: noen hviledager er aldri å kimse av midt oppi et hektisk treningsprogram. Her har de fleste noe å hente da det alltid viser seg at iveren kan blir større enn forstanden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar