Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

3. nov. 2012

Watt eller puls?

Som dere ser av bildet har jeg nå montert min power2max wattkrank på sykkelen. Spørsmålet sikkert mange stiller seg er hvorfor man skal trene med wattmåler istedet for pulsmåler. Ved å benytte watt som måleparameter i treningen unngår jeg for det første å irritere meg over at pulsbelte ikke sender riktige signaler til pulsmåleren. Power2max har så langt vist seg å være særdeles pålitelig ift å gjengi eksakt den kraft jeg produserer med beina. Likeledes kan jeg bare fortsette å fokusere på wattsonen jeg trener i når pulsen "faller ut" innimellom. Videre har jeg beregnet wattsonene mine ut fra terskelwatt, som jeg har fått målt via en egen test. Terskelwatt beregnes ut fra den kraft du tråkker når laktatnivået i blodet er 4 ml/mmol. Jeg kjører de fleste hardøktene mine for tiden i sone 3 , dvs ca 90% av terskelwatt. Pulsen blir således det den blir avhengig av dagsform og overskudd. På denne måten føler jeg at effekten av treningen blir bedre, og jeg trener så optimalt jeg kan til enhver tid ift å forbedre både kjørestyrke og kapasitet. Dog er det viktig å lytte til kroppen til enhver tid slik at man ikke kjører seg muskulært i senk. Til tross for at jeg wattmessig ligger i sone 3 ser jeg ofte at jeg ligger pulsmessig inne i sone 4 mot slutten av øktene. Dette indikerer at kjørestyrken er for dårlig, og langsiktig jobbing med watt skal bringe meg framover !!

Watt=smart :o)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar