Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

19. jan. 2013

Rulleøkter og sykdom

Rulleøkter blir det mange av for tiden pga kaldt vær. Jeg har de siste årene holdt meg unna stort sett all sykdom, men i disse influensatider ble også jeg rammet av feber og påfølgende slim i "maskineriet" forrige helg.
Trening med sykdom, og spesielt feber i kroppen unngår jeg alltid! Trener jeg da er det stor fare for at sykdommen setter seg hardere i kroppen, og at avbrekket blir unødig mye lengre.

Denne gangen holdt jeg meg i ro i 3 dager, og gjennomførte en rolig rulleøkt andre dagen uten feber for å få i gang systemet samtidig som jeg vet at jeg blir raskere kvitt slim i bronker og bihuler ;-)


En uke etter at sykdommen slo ut har jeg i dag gjennomført en litt kortere intervalløkt enn vanlig 4*10 min. Den ble imidlertid hardere enn jeg hadde forestilt meg. Utrolig hvor raskt trøkket og overskuddet forsvinner når sykdom setter seg i kroppen. Det sier vel litt om hvor mye energi kroppen bruker på å kvitte seg med basiller, og således restituere seg!




Sammenligner dere dagens økt med den første vil dere se hvor mye denne økten kostet meg med vesentlig lavere watt. Planen var egentlig å kjøre 4*12,5 min. Etter å ha kjørt første draget iht planen med ca 290 i snittwatt kjente jeg at dette kostet for mye, og jeg valgte å gå ned til 10 min. Dette kostet også, og på de to siste dragene valgte jeg å ikke pushe unødig. Likevel endte jeg opp med 5 min i sone 5 pulsmessig. Jeg ble skikkelig sliten !

Kommende uke kommer jeg til å fortsatt være forsiktig med kulda da dette påvirker tiden kroppen trenger til å restituere seg. Det innebærer at jeg ikke kjører hardøkter ute, men rolige økter forutsatt at temperaturen er mildere enn -10 grader.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar