Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

14. feb. 2013

Birken 2013 likevel..

Da har jeg omsider kommet meg "på beina", og har fått summet meg. Snakk om å være "off" i forhold til ski fokus, følger ikke med på hverken kalenderen eller terminlistene. Birken går jo en uke tidligere enn det jeg antok.
Det betyr at det også i år blir deltakelse i Birkebeinerrennet. Jeg har også fått kontroll på antall merker, og tallet er 20.  Dette innebærer at det for kommende år ikke blir noe stress i forhold til å klare så mange flere merker. Alt over 20 blir å anse som "bonus" :-)

Søndag, dagen etter avsluttet antibiotika kur, gjennomførte jeg en intervalløkt på ski 5*5 min i sone 4. Slitsomt og uvant, men desto mer gledelig og godt etterpå da kroppen gradvis har blitt bedre og bedre.
Sykkelintervaller er vesentlig å holde vedlike nå, og jeg gjennomførte en økt på onsdag (4*10 min). Særdeles gode bein, men veldig høy puls. Dette bidro derfor til at jeg kun kjørte 4 drag istedet for 5, som jeg hadde på planen.  Mellom disse hardøktene blir det for tiden ikke altfor lange rolige langkjøringsøkter, maks 2 timer. Dette av hensyn til totalbelastningen, men også som følge av at det meste av treningen må foregå på kveldstid pga lange arbeidsdager. Som følge av dette blir det også mindre søvn enn kroppen er vant med, og jeg må redusere på timeantallet for å kunne absorbere og få effekt av de treningstimene jeg nedlegger.

Ovennevnte innebærer at treningen blir periodisert mye mer enn tidligere, og jeg legger bevisst inn mengdeperioder i forbindelse med ferie og høytidsperioder. Som tidligere nevnt blir det således 1 uke på Gran Canaria i tilknytning til påskeuka. Ved å prioritere kvalitetsøktene i treningsarbeidet, samt ha fokus på watt, (kjørestyrke) håper jeg å dra nytte av et godt treningsgrunnlag fra tidligere år ;-)
Så får tiden vise om dette holder til å prestere på tilfredsstillende nivå et år til.

God helg !

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar