Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

6. juli 2013

Kaldt under Bukkerittet - varmere på GC

Bukkerittet ble avviklet forrige helg under særdeles krevende for ikke å si kalde, våte og ufyselige forhold. Etter et drøy times sykling var jeg så kald at jeg vurderte seriøst å ta strake vegen til mål....
Problemet var at jeg var usikker på kjappeste veg ;-) mens disse negative tankene verserte i hodet mitt avtok regnet, og jeg fikk sakte men sikkert litt mer følelse i hendene som bidro til at jeg fortsatte i hard langkjøringsfart. Ja for det var ikke rare pulsen jeg klarte å produsere, kroppen hadde mer enn nok med å produsere varme til at jeg følte meg nogenlunde komfortabel. Uten varme i kroppen maktet jeg rett og slett ikke å produsere kraft i pedalene. Kald og omtåket kom jeg meg imidlertid til mål, og fant raskeste veg til en varm dusj på hotellet hos min gode kamerat Martin Haugo. Han kjente raskt at kroppen ikke var helt frisk etter første bakken, og stod av før første terrengparti. Ingen vits i å bli enda sykere før kommende helgs NM XC på Lillehammer. Jeg var egentlig også særdeles opptatt av å unngå sykdom da jeg allerede mandagen etterpå skulle på ferie til Gran Canaria (GC). Ufattelig nok klarte jeg siste premieplass i eliteklassen, nr 8. Dette hadde nok sammenheng med at det var særdeles mange som stod oppført på resultatlisten som DNF. Altså ikke bare jeg som slet i kulda ;-)
Resultater fra eliteklassen finnes her.


Vel nede på GC sammen med kona og junior Anders var været som forventet - knallsol og herlig varme :-D
Fjellene med høydemeter ble inntatt allerede dagen etter ankomst, og vi fikk oss en drøy 3 timers langtur med innlagt is og cola pause - igjen var livet herlig! jeg innser nå at jeg på eldre dager har blitt en "godværs-syklist". Ifølge Jan Olav Beitmyren skyldes det manglende fett på kroppen! Det får så være når jeg har naturlig høy forbrenning, og i tillegg bruker mye energi i hverdagen. I ettertid ser jeg at jeg med fordel kunne brukt en buff under hjelmen da min hårfrie hodebunn ventileres altfor mye i slikt vær som på snaufjellet under Bukkerittet. Det nyttet ihvertfall ikke med bare lang jakke, vindtett super og caps! Mulig dårlig blodsirkulasjon kommer med alderen?!
Nok om det, her på GC er det bare deilig rett og slett. Alltid "bankers" å dra hit på ferie i juli. Kona får solet seg og shoppet, mens vi gutta både sykler, soler oss, bader og er med på shopping. Øktene mine legger jeg forøvrig inn på Strava i sin helhet under oppholdet for de som vil ha et innblikk i hvordan jeg trener her nede. I dag gjennomførte vi trolig oppholdets lengste langtur ca 5 timer med nærmere 2.500 høydemeter. Anders fikk bl a stifte bekjentskap med Roc Noblu da vi bestemte oss for å ta turen rundt fjellet etter en kort stopp på Ayacata.



Anders begynner nå å bli en skikkelig "racer" i nedoverkjøringene. Dvs han kjører både raskt, men også kontrollert. I dag gikk det nok litt for raskt nedover sett i forhold til sikkerhet. Jeg registrerte 82 km/t på garmin i en lengre nogenlunde rett utforkjøring. Anders lå 20 meter bak, og følte det ikke hadde gått så altfor fort. Jeg tenker han stoler for mye på "veiviseren", og det innebærer at undertegnede må ta ekstra forholdsregler - noe jeg egentlig gjør ved bl a å bremse rolig og kontrollert ned før kryss og svinger. 
Anders illustrer ulikheten mellom "fingrene"
Her kan interesserte ta en titt på nevnte økt rundt Roc Nublo med tilhørende nedfart:



Ellers har jeg lagt opp til 20 timer på sykkelen denne uka, hvor det meste går i pulssone 1. Dog blir det nærmere 250 i snittwatt på øktene noe som imidlertid ikke samsvarer med wattsone 1 ;-) Ved å kjøre kontrollert på intervallene (2 økter denne uka à totalt 60 min innsats pr økt) er planen å ikke "drepe" beina. Dette skal sikre at jeg kommer ut av oppholdet med vesentlig bedre trøkk samtidig som det muskulære overskuddet er nogenlunde ok. Etter hjemkomst blir det ned mot 10-12 timer i uka for å få tilbake "snerten" og overskuddet i tråkket. Forhåpentlig danner dette grunnlaget for en bedre høstform enn i fjor på samme tid.


Sommerhilsen fra Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar