Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

9. juli 2013

Må trene smart i varmen !

Trening i varme er som regel bra for muskulaturen, men det er likevel vesentlig å få i seg nok drikke både underveis og i mellom øktene. Jeg drikker mye vann mellom øktene i tillegg til at jeg har god erfaring med Crampfix sine produkter, som inneholder mineraler man trenger å etterfylle når man svetter mye.
Når jeg er nøye med slike detaljer, har jeg ofte gode bein og følelse i varmen. I fjor glemte jeg Crampfix tablettene, og slet med kramper og tilsvarende dårlig følelse. Dette i kombinasjon med for harde intervaller i varmen bidro til at jeg ikke klarte å restituere meg, og reiste hjem fra GC med "pakket" muskulatur. Squeezy sin sportsdrikke har i år gitt meg et ekstra "løft" ift at jeg ikke har slitt med kramper i et eneste ritt, noe jeg har hatt føling med tidligere sesonger.
Dette har nok sammenheng med at ovennevnte Energy Forti Drink er tilsatt ekstra magnesium, samt inneholder både natrium og kalsium. Dette produktet har blitt min favoritt til tross sådær smak :-)

I år har jeg også vært bevisst på å kjøre moderate intervaller mht intensitet, og i stedet øke lengden på dragene. I tillegg kjører jeg bevisst rolig i bakkene da disse bidrar til at watten uansett blir høyere enn hjemme i Norge. Hjemme kjører jeg langturer på ca 175 i snittwatt, mens her nede blir det sjelden under   220 watt. Ettersom sønnen vår Anders er med på de fleste langturene er det ekstra viktig for meg å holde igjen slik at ikke han kjører med for høy intensitet, men opparbeider både styrke og kapasitet samtidig som han klarer å absorbere treningen. I desember i fjor fikk han et skikkelig løft etter tilsvarende økter. Det gjorde forøvrig også jeg, og dette er erfaringer som nå er lagt til grunn for en "smartere" vei til god høstform.

Forrige uke ble det 20 timer på sykkelen fordelt på 2 økter med intervaller - 3*20 min pr økt, og resten langturer med snittpuls på +/- 100. Dog blir puls lite relevant ift at pulsen synker i takt med hvor sliten man er i muskulaturen, men til sammenligning ligger på tilsvarende puls når jeg trener langturer hjemme i Norge (makspulsen min er forøvrig 178).
Det går i "hvitt"
Etter 1 times massasje søndag ettermiddag hadde jeg faktisk superbein mandag. Denne dagen ble det en rolig 4 timers langtur sammen med Anders, hvor jeg kjørte en maks 300 meter bakkespurt med snitt stigningsprosent 13,5 - jeg perset med 5 sek siden tilsvarende "test" i desember, og det indikerer at jeg har absorbert treningen godt denne gangen. Imidlertid er det først under konkurranse man får reelle tilbakemeldinger på hvor god formen er ;-).

Strava-filen "The wall" for interesserte:

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar