Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

28. juli 2013

NC4 Furusjøen rundt

Etter å ha bygd form siden 1.juli var det i går duket for NC nr 4, hvor starten gikk ved Rondablikk høyfjellshotell. Arrangøren hadde laget en spektaktulær 73 km lang løype, hvor de første 40 km gikk på mer eller mindre teknisk krevende høyfjellsstier.
Været var også på arrangementets side, og stipulert rittid var på drøye 4 timer!! Jeg skjønte derfor at det kom til å bli et ritt, hvor man mer eller mindre måtte finne sin egen marsjfart og unngå tekniske uhell.
Ut fra start var det et samlet felt på grus i ca 3-4 km før det bar rett oppover på sti. Over første høydepartiet satt jeg så langt fremme som på plass nr 8. Dog var det noen partier på høyfjellet hvor det var litt vanskelig å finne de malte steinene innimellom lyngen, og 3-4 ryttere passerte meg. I tillegg holdt jeg kanskje litt for mye igjen i utforkjøringene, som bestod av mye skarp stein - punktering ville jeg for alt i verden unngå da jeg skjønte at det var mye å hente på å kjøre godt de siste 3 milene, hvor det var mange høydemeter på grusveger. Ned fra fjellet og til Kvam sentrum var det en utforkjøring med snitt helning på 14%, som tok ca 10-11 minutter! Her kjørte jeg kontrollert og feilfritt, men tapte nok en del tid på de beste. Dog tok det ikke lang tid etter at grusklatringene begynte før jeg tok igjen den ene rytteren etter den andre. Oppover disse bakkene var det særdeles varmt og stigningsprosenten var oppe i 15%. Jeg passerte som nr 11 etter 53 km, en plassering jeg holdt inn til målgang. Avstanden frem til 10.plassen var på 2 minutter, mens den i Kvam sentrum var på 5 minutter. Av mellomtidene ser jeg at jeg har kjørt 7 sek raskere enn Lars Granberg opp stigningene fra Kvam til Tjønnmarka (11 km).

I ettertid er det enkelt å kunne si at jeg skulle ha kjørt hardere i starten, men det skal sies at jeg merket krampa i lårene de siste 5 km. Det var heller ingen tvil om at fulldemper var en stor fordel i dette rittet med såvidt ujevnt underlag, og tilhørende slag som bidrar til at man må løfte på rumpa for å beholde flyten og unngå punktering. Det sparer man også mye krefter på. Neste år har ihvertfall Karlsen fulldemper, det er helt sikkert!!

I mål var jeg uendelig glad for å kunne "stå av" sykkelen. Jeg hadde vondt overalt, og sitter nå med en antydning til betennelse i høyre håndledd. Hjelper ikke mye med 80 mm vandring på frontdemperen heller i såvidt tøft terreng. Ifølge Greg Saw er det visstnok bare å fjerne en spacer i demperen så har man 100 mm vandring - hva man ikke vet!? Greg som innehadde den gule NC-trøyen før start var uheldig å pådro seg en punktering ned fra fjellet til Kvam, og løpet var "kjørt" i sammendraget for hans del. Dog fullførte han rittet, og fikk seg en god økt som skal bidra til enda bedre form frem mot bl a Grenserittet. Dette var et rått ritt og en manndomsprøve, som krevde både mental og fysisk styrke. Vinnertiden på 4 timer sier alt om dette med såvidt mye sti og 2600 høydemeter.


Stor gratulasjon til Carl Fredrik Hagen, som kjørte inn nærmere 2 minuttet på teten fra Kvam og distanserte de andre med ytterlige 2 minutter i mål. Hans 2. norgescupseier på kort tid, og med det kunne han ikle seg den GULE trøya. Imponerende sykling av unggutten på 21 år, som startet med sykkel for bare 3-4 år siden.


Jeg hadde forøvrig en fight med ham i et av hans første ritt - Trysilrittet, hvor vi krasjet inn i hverandre idet jeg skulle støte på ham 10 km før mål. Resultatet ble at jeg tok noen ribbein i fallet, mens han vant og var særdeles lei seg for uhellet :-)) Ydmyk, målbevisst og fantastisk hyggelig kar, som jeg setter veldig pris på i sykkelmiljøet. Nå gjenstår kun ett NC-ritt (Skarverittet i september, som også er NM), og fighten med Lars Granberg blir umåtelig spennende i avslutningen.

Vi ses i Grenserittet neste helg, hvor min form forhåpentlig er ytterligere forbedret! Det var ihvertfall stor fremgang fra forrige helgs gjennomkjøring på Koppang ;-)

Resultater fra eliteklassen her.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar