Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

27. sep. 2013

Overraskende Norgesmester


Norgesmesterskapet i Mtb marathon ble avviklet forrige helg på Geilo. Vinneren ble en stor overraskelse, som tok innersvingen på alle forhåndsfavorittene.
Ut fra start ble det satt skikkelig fart opp første stigningen, og det ble stor strekk i feltet. Jeg hang såvidt med uten å bruke alt av krefter, men kjente etter ca 5-6 km at jeg slet med tempoet. Siste uka før NM har jeg vært nødt til å prioritere sluttføring av taket på huset vårt, som skal få ny takstein før vinteren ankommer. I den forbindelse har beina fått kjørt seg ifm montering av lekter, som må være på plass før taksteinen ankommer.

Det muskulære overskuddet var således ikke optimalt, og jeg klarte rett og slett ikke puls i sone 4 uten at beina stivnet. Det var bare å ta signalene på alvor, og finne en marsjfart jeg kunne holde i 3 timer til.


Jeg fant meg til rette i en gruppe sammen med blant annet Rune Høydahl, hvor målet etterhvert ble å komme til mål istedet for å bryte.  Det var forøvrig mange i DNF-klassen denne gang.
Etter å ha passert Geilo og på veg opp mot Kikut ble gruppa mindre og mindre. Sondre Kittelsen fra Drammen CK holdt imidlertid følge, og vi passerte Geilohallen sammen før det bar ut på siste runden opp til Kikut før vi skulle ned slalombakken og rundt Ustedalsfjorden. Opp bakken hadde ikke Sondre mer å gi, men Erik Sæter kom bakfra i rekordfart. Ikke mulig å følge ham, og jeg fortsatte mot mål i "ensom majestet". I mål var jeg spent på hvem som hadde vunnet. Fredrik Wilmann har i løpet av sesongen tiltrådt Hardrocx sitt KF, og ble vår beste mann som nr 6. Jeg ble for ordens skyld nr 21.


Årets norgesmester ble Anders Fiskvik, som hadde ladet opp med jakt siste uken. Fantastisk bra prestasjon av ham, overraskende seier men desto enda mer morsomt. En skikkelig outsider, som har syklet bedre og bedre utover sesongen. Ble bl a beste nordmann under Cykelvasan (nr 11 etter å ha tapt spurten mot svenskene).
Både Greg Saw og Øivind Bjerkseth brøt, og tilsluttet seg den store klubben "DNF".


Junior Anders var også med på Skarverittets 45 km i 15-16 års klassen. Han ledet rittet 12 km før mål, men i mangel av både merking, løypevakter og lokalkunnskap kjørte han feil og ble disket (DSQ). Skuffet og revansjesugen ga han klar beskjed om at han skulle kjøre neste helgs regionmesterskap i rundbane i Brumundal. Sykkelsesongen fortsetter derfor også for min del, men avsluttes forhåpentlig denne helgen med et skikkelig teknisk ritt på min lånte Hardrocx fulldemper.
Blir nok ikke det helt store resultatet, men løypa er røff og morsom og jeg tar det som god teknisk trening!

God helg.

Kjell



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar