Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

31. okt. 2013

Evaluering av sesongen 2013

Årets sesong har også i år på mange måter vært litt todelt. Vårsesongen var over all forventning, mens høstsesongen bar preg av at jeg ikke hadde fullklaff i de viktigste rittene. Uansett ble høsten bedre enn fjorårets sesong.
Vårsesongen startet med Helgøyatråkket, hvor jeg med god treningsform ble nr 7 i et sterkt norgescup preget felt - jeg slo bl a årets norgescup vinner Carl F Hagen, som fikk det tungt pga mye trening. Dernest ble jeg hhv nr 10 og 9 i norgescuprittene Montebellorittet og Neptunrittet, hvor det var særdeles sterk konkurranse. Farrisrunden som er mitt favorittritt gikk meget bra, og 4.plassen kunne gjerne vært en pallplass om jeg hadde vært egoistisk. Istedet tilnærmet tapeserte Hr-Abax Racing Team podiet med 3 av lagets 4 ryttere blant de 4 beste! Sesongens høydepunkt resultatmessig for meg :-)


Avløst av Bukkerittet, hvor jeg holdt på å fryse i hjel, og likevel klarte 8.plass gikk turen til Gran Canaria. Her fikk jeg gjennomført en 2 ukers treningsperiode kombinert med familieferie, hvor planen var å styrke grunnformen til høstens ritt.


Vel hjemme igjen ble jeg nr 11 i norgescupritt nr 3 Furusjøen rundt, som var av det krevende slaget med vinnertid på 4 timer. Uken etter ble jeg nr 23 i Grenserittet  etter å ha sittet med tetgruppen i nærmere 1 time. I dette rittet var formen særdeles god, men etter å ha undervurdert behovet for restitusjon etter det knallharde Furusjøen rundt manglet jeg det siste giret pga manglende muskulært overskudd. 

Neste ritt var Norefjellrittet 2 uker senere, hvor jeg ble nr 6 totalt. Deretter fulgte Cykelvasan, hvor jeg var i knallform, men jeg rotet alt til med å bli involvert i en velt :-(
Etter dette la jeg inn en 3 ukers periode med formtopping, hvor alt stemte inntil siste uka før Birken. Tre dager før Birkebeinerrittet pådro jeg meg et snev av halsvondt med påfølgende slim i systemet. Dette bidro til at jeg stilte på start med dårlig dagsform, klarte såvidt å karre meg med som sistemann i tetpuljen opp til Skramstadsætra. Deretter ble det superstive bein, men jeg kjempet meg etterhvert inn til en relativt beskjeden 42.plass på tiden 2.50. Dette ble en skikkelig nedtur i mitt siste år som elitesyklist i Birken. NM tre uker senere gikk som det måtte gå til tross for forsøk på formtopping - nr 21. Tunge bein ble et faktum som  følge av taktekking, som jeg har måtte prioritere før vinteren gjør sin ankomst.


Etterhvert som jeg skriver dette registrerer jeg at formen under høstsesongen ikke var så aller verst likevel. Trolig har nedturen under Birken samt litt høye ambisjoner med litt "stang ut" under Grenserittet og Cykelvasan bidratt til at helhetsbildet har blitt farget litt negativt.

Konklusjon: alt i alt min beste sesong frem til nå, og jeg har gjennom siste året skaffet meg ytterligere erfaring som grunnlag for en lengre treningsperiode fram mot neste sesong.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar