Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

4. juli 2014

Lillehammer - Oslo, ny pers!

Lillehammer - Oslo har etterhvert blitt en årlig hendelse, og treningen opp mot rittet bidrar for min del at jeg får noen gode kvalitetsøkter på racersykkelen med trøkk.
Laget Ottestad IL "Black edition" ble etablert i 2013, og bestod av kun ryttere fra Ottestad IL Sykkel.
I år var målsetningen å kjempe om topp 3 i lagkonkurransen, og dette innebar at vi burde ha nærmere 30 ryttere på startstreken. Dette bidro til at laget også bestod av noen ryttere fra andre klubber.
På forhånd var det varslet sedvanlig vær - regn og vind, og det var bare å kle seg med omhu.


Ut fra start var det oppholdsvær og ca 10 grader, og det ble satt høy fart av de med mest kjørestyrke. Dette medførte at det gikk litt for mye i "rykk og napp" med "trekkspilleffekt", som innebar tilnærmet spurt for de bakerste på "kjeden". Resultatet ble at laget mistet et par ryttere ganske tidlig. Nærmere Gjøvik kom regnet, og dette bidro til jevnere fart. Jeg må innrømme at jeg sliter når farten blir nærmere 60 enn 50 km/t  - da er gutta med store lår "konger", og beina mine blir sakte men sikkert drept ;-) Dette førte også til at når jeg skulle ta føring måtte jeg opp å tilnærmet spurte for å komme forbi. Til slutt var det slutt på kreftene da vi kom til Frogner, og jeg var tvunget å legge meg bak hvor det egentlig er hardere å ligge da man tar mer vind enn om man ligger helt på bakhjulet til lagkamerater i kjeden - ihvertfall når det er medvind, og det blir kjørt i ca 50 km/t.


Jeg kom uansett til Oslo sammen med laget, og fikk en kjempeøkt med tanke på trening av kjørestyrken. Pulsen lå imidlertid lavt under hele turen, og lå hovedsaklig i sone 2 - dette skyldes nok også mye det kalde været, som bidrar til at mye av kroppens energi går med til å holde varmen. Plasseringen ble 5. plass i lagkonkurransen, mens tiden tilsvarte ny personlig rekord - 4.01.46 og 4. plass i aldersklassen.


Dagen derpå var det pakking til ferietur, hvor sykler på taket er en selvfølge for oss syklister. Kursen ble satt nordover  mandag denne uken, hvor vi ble møtt av solskinn og relativt hyggelige temperaturer til tross for at det fortsatt ligger snø i fjellene.


Oppholdet i Nord-Norge innbærer at det blir lite ritt for en periode, men jeg har planlagt å kompensere dette med å kjøre rittlignende økter i tillegg til de ordinære langturene og lengre sone 3 intervaller. Neste ritt med fokus på god form er for ordens skyld Grenserittet.

Fortsatt god sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar