Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

10. feb. 2015

Etapperitt i Spania med Trimtex


Etapperittet Andalucia Bike Race nærmer seg med stormskritt, og avvikles i tidsrommet 22-27. februar. I anledning rittet har vi fått med oss Trimtex som hovedsponsor, og sykkeltøyet deres er ikke mindre en fantastiskt!
I tillegg til Trimtex, som er en stor leverandør av sportsbekledning, har vi gleden av å ha med oss fire lokale sponsorer på laget. Disse er Family Sports Club, AMFI, Bowling 1 og Kiwi Glomma.
Vi har også gleden av å sykle med Spiuk sin suverene hjelm Dharma med tilhørende Arqus sportsbriller.  Hjelmen har usedvanlig god passform samtidig som den er lett. Brillene har fotokromatiske linser som skifter farge med lyset. I tillegg leveres de med utskiftbare oransje og blanke glass.


Min makker har så langt ikke blitt nevnt. Han er 43 år og heter Frode Røsand.
Frode startet med sykling for ca 3 år siden, og har siden den gang hatt en eksplosiv utvikling. Han er spesielt god i teknisk terreng, men har i løpet av fjoråret forbedret både kjørestyrke og kapasitet betraktelig. I Elverum har Frode vært den som har bidratt til å gi meg mest matching på hardøkter i terrenget, og dette har igjen ført til at vi har blitt bedre kjent med hverandre både sportslig og medmenneskelig. I tillegg jobber vi begge i Elverum kommune, hvor vi innehar lederstillinger med tilhørende tverrfaglig samarbeid.


Sportslige ambisjoner for rittet er så langt ikke satt utover at vi ønsker å bruke dette rittet som et ledd i våre forberedelser til sykkelsesongen i Norge. Dersom vi treffer med toppformen begge to og i tillegg unngår uhell, kan dette bli en sportslig opptur for oss begge. Uansett blir dette å regne som bonus da vi begge har hektiske liv, og begrenset med tid til trening. I tillegg er dette et av de største etapperittene i verden med tilsvarende høyt sportslig nivå. Mitt største ønske for rittet er imidlertid at vi blir tilgodesett med godt vær og tilhørende behagelige temperaturer samt unngår skjebnesvangre uhell. De to siste årene har rittet blitt avviklet med innslag av snøvær i fjellene, og senest i fjor ble en etappe avlyst pga forholdene.

Vi håper på det beste, men er forberedt på det verste!


Jeg har over lengre tid nå trent ca 12-15 timer pr uke for å legge et best mulig grunnlag. Dette har vært uker bestående av hovedsaklig sykling og litt ski i langkjøringstempo (sone 1), men også faste innslag av 2 intervalløkter. Den ene økten bestående av 4*8 min intervaller i sone 4-5, og den andre med lengre intervaller 4*15 min i sone 3-4. Hardøktene er i utgangspunktet styrt mot wattbelastning, og innebærer at 8 min dragene kjøres 40-50 w tyngre enn de lengre dragene.

Forrige uke investerte jeg i litt massasje, og det trengte baksiden av lårene definitivt. Ved å kjøre dragene på samme høye wattbelastning bidrar dette til høyere og høyere puls samtidig som man unngår å bli stokk stiv. Etterhvert som man blir muskulært sliten bidrar dette også til at fokuset på rundt tråkk blir intensivert for å holde watten på samme nivå. Dette medfører uvant hard belastning av muskulaturen på baksiden av låret (hamstrings), og for min del innebar det at muskulaturen var superstram. Allerede etter første behandling merket jeg stor forskjell, og resultatet kom raskt i form av økt watt på den neste hardøkten.

Denne uken er det tilnærmet 2 uker igjen til rittstart, og jeg er i gang med formtoppingen. Dette innebærer at lengden på intervallene er redusert til 4*5 min samtidig som wattbelastningen er økt litt. Pausen mellom dragene er også lengre enn normalt, og jeg planlegger 3 slike økter de nærmeste 10 dagene. Samtidig reduserer jeg mengden til maks 10 timer denne uken. Opplegget skal bidra til at det muskulære overskuddet øker samtidig som kroppen er i rittmodus når vi ankommer Spania.  Siste uken før rittet blir det å holde kroppen i gang samtidig som jeg har noen innslag på de rolige øktene med høy watt og puls.


Jeg kommer til å oppdatere bloggen underveis i rittet - følg med Team Trimtex!


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar