Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

13. jan. 2016

Andalucia Bike Race 2016 med Trimtex

Andalucia Bike Race 2016 nærmer seg med stormskritt, og avvikles 21-26. februar. Trimtex er også i år med som sponsor av laget, og målet med deltakelsen er ambisiøst.
Allerede etter målgang i ABR 2015, hvor Team Trimtex ble nr 4 totalt i Masters 40, var jeg motivert for å komme tilbake og prøve å vinne denne klassen. Etter relativt kort tid ble det klart at min teamkamerat i Hardrocx, Thomas Morgan Knutsen (43), var interessert i å sykle rittet sammen med meg.

Thomas M Knutsen
Thomas er en meget sterk rytter med sin kjørestyrke på flater og gode kapasitet i bakker, og vil således bidra til en vesentlig styrking av laget. Tidligere har vi vært relativt jevne i bakker, men det faktum at jeg ikke blir yngre (52) innebærer at jeg må treffe 100% med toppformen for ikke å sinke laget.

Snart ritt klar med Trimtex
Treningen de siste 2 månedene har fungert optimalt sett i forhold til tilgjengelig tid og belastningen forøvrig. I tillegg har jeg holdt meg både skade- og sykdomsfri, og dette innebærer også at treningen har vært særdeles effektiv innenfor ca 10-15 timer pr uke.

Treningsdagbok siste 3 uker (trykk på bildet for å forstørre)














Mye av treningen har blitt gjennomført på rulla den siste perioden, og innebærer fokus på wattbelastning. Disse treningsøktene er slitsomme både mentalt og fysisk, men også særdeles effektive. Dette bidrar også til at jeg må ha fullt fokus på det muskulære overskuddet til enhver tid, og  som det fremkommer av treningsdagboken må jeg legge inn noen hviledager når kroppen gir signaler om det.


Pro bekledningen til Trimtex er av særdeles høy kvalitet, og vi er meget godt fornøyd med å ha fått med oss Trimtex som sponsor. Tøyet er det samme som vi benyttet i fjor, men bib shortsen er utviklet til en ny generasjon sykkelbukse som er revolusjonerende på passform med kompresjonsmateriale og tilhørende aerodynamikk. I tillegg har buksen en pad i verdensklasse fra italienske CyTech, som er spesielt utviklet for sykkeløkter over 6 timer - her snakker vi komfort! Les mer om paden i buksa her.
Tilsvarende har trøyen en ultimat aerodynamisk form og et materiale som puster meget bra. Trøyen er testet ved NTNU og senter for aerodynamikk med svært gode resultater. 

Hardøkt på rulla med wattkrank
Andalucía Bike Race består også i år av 6 etapper, hvor det er nytt at første etappe gjennomføres som en lagvis tempo med 30 sek startintervall. Hensikten med dette er å ha et grunnlag for å kunne fordele  lagene etter nivå dag 2 når startfeltet skal organiseres. Dette er etter min mening en stor forbedring da det bidrar til bedre flyt i starten, og sikrer at de beste lagene får likt utgangspunkt.
Under rittet har etappene utgangspunkt i to byer, Córdoba og Jaén, og etappene er som følger:

Totalt 443 km og 11.658 høydemeter
Som nevnt ble Frode Røsand (43) og undertegnede nr 4 i masters 40 i fjor. Reglene er forøvrig slik at yngste rytter på laget gir grunnlaget for hvilken klasse laget konkurrerer i. Til sammenligning hadde vi i 2015 nærmere 2 timer bedre tid sammenlagt enn vinnerne av masters 50. Målet om å vinne masters 40 utgjør således en mer reell utfordring for Thomas og meg (på papiret), og et så vidt ambisiøst mål trigger meg skikkelig til å gjøre en best mulig treningsjobb.
Samtidig vet jeg at det ikke skal mye uhell til for at vi er ute av kampen - det må tilnærmet kjøres feilfritt teknisk om vi skal lykkes! Punktering eller andre tekniske problemer blir kritisk viktig å unngå og i tillegg må vi være i tipp topp form.

Dette blir spennende og moro!


Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar