Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

16. mai 2016

Sesongen 2016 åpnet med Terningenrittet

Terningenrittet ble avviklet 5. mai under strålende forhold. Endelig var det igjen behagelig å ikle seg kort-kort på norsk jord, og hvilken herlig terrengløype arrangøren hadde organisert!


Terningenrittet ble lansert i 2011 og har helt siden starten vært populært på grunn av det store innslaget av sti. I år hadde arrangøren lagt om løypen med flere nye stier, som bidro til å gjøre trasèen enda mer egnet for fulldempede sykler - rett og slett enda mer morsomt for de som elsker terreng med tekniske utfordringer.

Starten går på asfaltert veg hvor man har 5-600 meter på seg til å finne posisjonen før det bærer rett inn på mer eller mindre singeltrack. Det er således avgjørende å komme seg langt frem i starten for å unngå kø og tilsvarende mer bruk av krefter når det åpner seg en mulighet for å avansere i feltet.

I år var jeg overraskende nok en av de raskeste i starten og maktet å komme meg inn på første stien som nr 4. Dette til tross for et sterkt startfelt anført av et nesten komplett Team Trek Mesterhus.
Det var imidlertid en annen rytter som gjorde seg mest bemerket denne dagen- Emil Hasund Eid fra min tidligere klubb, Kloppa Offroad (Team Milslukern). Han tok teten fra start og viste rå styrke og tekniske ferdigheter som ingen andre den dagen.


For min egen del merket jeg etter ca 7-8 km at startfarten begynte å koste, og jeg innså at farten måtte nedjusteres noe for å holde de drøye 3 milene. Dette medførte at jeg ble liggende alene i 7. posisjon resterende del av rittet. Et resultat jeg sier meg meget godt fornøyd med!


Emil Hasund Eid stiftet jeg bekjentskap med under BMC-rittet i fjor, hvor han viste både kjørestyrke og til slutt vant rittet etter spurtduell med blant annet undertegnede og tre andre
For ryttere som Vidar Mehl og tidligere års vinner av Terningenrittet, Steffan Repshus, var Emil en ukjent rytter, og når disse to ikke ønsket å holde farten i front benyttet Emil sjansen til å stikke uten å bli tatt på alvor. Etter dette så de ikke mer til Emil som vant rittet med over 2 minutter. Rett og slett imponerende, og garantert en rytter (19 år) vi får høre mer om i årene som kommer.

Resultater fra rittet.

Ellers har Kondis laget en stor bildereportasje fra rittet.

God 17. mai til dere alle!

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar