Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

7. aug. 2011

Grenserittet - pallplassering

Grenserittet gikk av stabelen i helga, og som alltid gjaldt det å sitte langt foran for å unngå uhell i starten. Formen var på plass, og jeg satt greit med i front inntil vi kom til Norge. Da fikk jeg problemer med svingene pga en særdeles slow sivepunktering.
Etter at vi kom ned på asfalten på norsk side kjente jeg at jeg begynte å få litt for mye "fjæring" i forhjulet, som for anledningen var montert på en stiv gaffel. "Har jeg punktert Lars Ragnar? Nei, tror ikke det. Kjennes ihvertfall ut som jeg har mindre luft ?! ja, nå har du litt mindre". Punkteringen var et faktum, og "toget" gikk uten meg. Jeg prøvde å komme meg ned til vegkrysset, hvor jeg hadde håp om at noen var i besittelse av et reserve forhjul. Det var det ingen som hadde, og det var bare å finne frem reserveslange og patron. Etter å ha kommet på sykkelen var motivasjonen for å gi gass laber, men det kom en fin gruppe med bl a klassevinner i 55-59 år Svein Roger Løken. Vi kjørte i perioder meget godt sammen, og all honnør til gutta for en etter forholdene fin tur mot Halden. Jeg kom inn til 2.plass i aldersklassen, dog noe skuffende ift både form og utgangspunkt etter den første kjørte timen. Som dere ser av bildet fikk jeg for første gang kvinnelig deltakelse på pallen i aldersklassen, hun heter visstnok Steffi ;-)

Etter forrige helg har jeg økt dekktrykket fra 25 til 30 psi på bakhjulet, og således unngikk jeg å punktere bak. Foran valgte jeg å kjøre med 25 psi for å sikre litt demping med stiv gaffel. Dette utgår nå ift kommende ritt med stiv gaffel, og jeg øker også dekktrykket foran til 30 psi. Litt risting mot underlaget får jeg bare tåle. Punktering må nå unngås i fremtiden! Ellers gleder jeg meg over Lars Ragnar Mannengen sin seier, den fortjente han etter flere gode forsøk tidligere - grattis!

1 kommentar:

  1. Du er sterk nok til å kjøre med demper! Det er mer å tape på å kjøre stivgaffel og punktere hele tiden enn det er å vinne på riske punkteringer.

    SvarSlett