Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

1. mars 2014

Kvalitetsøkter, uten smerte - lite fremgang!!

Kvalitetsøkter på rulla er i år resepten min for å opprettholde, og aller helst forbedre både kapasitet og kjørestyrke. Disse øktene tar mye energi, og krever både mental styrke og fokus.
Fram til februar har jeg kjørt mange økter med 4 eller 5*10 min på rulla, normalt 2-3 slike økter pr uke litt avhengig av overskudd. Fra februar har jeg bevisst lagt inn økter med lengre dragtid (3*15 min), og denne uka kjørte jeg 3*20 min. Såvidt lange drag koster meg enda mer i forhold til motivasjon og overskudd, spesielt når jeg legger meg relativt høyt på watt-skalaen.

Tidligere år har jeg hovesaklig kjørt 3-4*20 min, og jeg har erfart at for mye av denne treningen tidlig i grunntreningsperioden bidrar til at kvaliteten etterhvert blir for dårlig. Øktene gjorde at jeg ble muskulært sliten, og trøkket ble gradvis dårligere på øktene - derfor ovennevnte endring for denne sesongen.

Med en terskelwatt på ca 330 watt litt avhengig av dagsform ligger jeg nå på ca 285 watt i snitt på 3*20 min intervallene.
Vedlagt eksempel på denne type økt med intensitet (watt og puls) - makspuls: 178:


I tillegg kjører jeg ordentlig tøffe intervaller på 4*10 min, hvor snittwatten på dragene er på minimum 300 watt litt avhengig av dagsform. I dag hadde jeg en god dagsform, og lå på 310-314 watt pr drag. Pulsen stiger fra drag til drag, og ved å kjøre jevne drag unngår man å stivne plutselig. Syra kommer selvfølgelig, men når jeg klarer å avslutte siste draget med høyest snittwatt er økta en suksess. Derfor er det vesentlig å ikke starte for hardt, men heller ikke for "rolig" ;-)
Disse øktene er sykt slitsomme! mot slutten av 3. draget kommer tanken på at nå klarer jeg ikke flere drag, men det er utrolig hva man klarer etter en pause med lett "visp" av beina. Man klarer alltid mer enn man tror. Det handler om mentalt fokus og viljestyrke. No pain - no gain !

I morgen blir det langtur på rulla (ca 4 timer) med Vasaloppet på flatskjermen ;-)
Fortsatt god helg folkens!

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar