Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

8. mai 2012

Norgescup i gjørme og snø

Årets første Norgescup ble en skikkelig manndomsprøve med tildels ufyselig og skumle forhold, hvor gjørme og snø utgjorde hovedingrediensene.
Da jeg dro hjemmefra lørdags morgen snødde det store "filler", og jeg skjønte at dette kom til å bli en hard dag på sykkelen. Ikke nok med at ritt-trasêen er krevende med mye høydemeter, men i tillegg skulle det bli ekstra glatt og sleipt. Jeg bestemte meg derfor tidlig for at jeg skulle kjøre kontrollert i de glatteste partiene av løypa for å unngå skader, og heller bruke kreftene der underlaget var sikrere.

Ut fra start kjørte jeg relativt hardt for å komme tidlig inn i første terrengparti, og jeg lå plassert på ca 5-6.plass sammen med Lars Granberg (bildet) da vi kom ut av første stien. Det var innlysende at det kom til å bli glatt på stipartiene oppover, og det var bare å "lete" etter feste ut på sidene der det var minst gjørme. De fleste slet vel mer eller mindre med at dekkmønsteret "pakket" seg, og det bidro til at det var vanskelig å gi 100%. Dog var føret såvidt tungt at det sakte men sikkert sugde ut det man hadde av krefter. Mot slutten av 2.runde måtte jeg hoppe av sykkelen i fart som følge av at jeg hadde stø kurs mot et tre! Det endte med at setet traff treet, og setepinnen løsnet fra en litt for løs setepinneklemme. Da var det bare å stoppe, finne frem verktøy, og grave seg gjennom gjørmelaget for å finne skruen. Tiden gikk og jeg la igjen unødig mye tid på denne tekniske "timeouten" samtidig som 3-4 ryttere passerte meg. Uansett var det ingen grunn til å gi opp da jeg lå som topp 10. Etterhvert passerte jeg 2 av rytterne, og endte på en meget tilfredsstillende 8.plass uten skader i sesongdebuten.
Oppsiktsvekkende nok holdt jeg varmen gjennom hele rittet, og det har nok klar sammenheng med at bekledningen var tilstrekkelig og at rittet ikke innbyr til veldig høy fart ! Alt i alt en spesiell dag på sykkelen, og en god opplevelse :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar