Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

18. okt. 2012

Oppsummering av sesongen 2012

Jeg har omsider tatt meg tid til å oppsummere, samt evaluere årets sesong. Sesongen ble relativt lang etter at jeg startet den allerede i månedsskiftet februar/mars med etapperittet Andalucia Bike Race.
Etapperittet var på mange måter et avbrekk fra grunntreningsperioden, men også en bevisst oppkjøring til årets maratonsesong. Første NC maraton gikk av stabelen 5.mai, og resulterte i en godkjent 8.plass under særdeles glatte og krevende forhold. Med litt andre dekk f eks conti x-king, som ikke pakker seg så lett, kunne resultatet ha blitt enda bedre - uansett fornøyd med starten på sesongen.

Montebellorittet 19.mai var årets 2. NC og her gikk det veldig bra i 1,5 t, hvor jeg rundet inne på stadion i en pulje som kjempet om 5.plassen. Første runden talte faktisk som en del av turrittet for eliten, og jeg vant således denne aldersklassen uten å vite det. Ut på andre runden forsvant rett og slett alt av trøkk etter at jeg regelrett gikk næringstom. I ettertid har jeg kommet til at inntaket av næring underveis ble altfor dårlig i form av 2 små gels fra Proteinfabrikken. Dette som en følge av høy intensitet, samt for lite fokus på inntak underveis i et 3 timers ritt. I senere ritt økte jeg inntaket til mellom 6-9 gels, som viste seg å være mer passende.

Terrengsykkelrittet gjennomførte jeg deretter 26.mai (G-sport cup). Dette ble en god teknisk økt i særdeles krevende terreng, hvor jeg fullførte med "stil" på min Hardrocx Circo Volante 29er. Dvs jeg unngikk å bli slått av beste dame Nina Gässler, som kjørte grisefort i den tekniske løypa.

Raumerrittet 9.juni ble bokstavelig talt et møkkaritt med regn og kulde, hvor jeg til slutt valgte å bryte for å unngå sykdom eller skade. Bekledningen var rett og slett for tynn, og jeg slet etterhvert med både å gire samt holde i styret.

Under Farrisrunden helgen etter gikk det derimot mye bedre. Riktig bekledning i regnværet samt ok form resulterte i en meget tilfredsstillende 5.plass, som er karrierebeste i dette rittet.

Deretter var det NC nr 3 og Norefjellrittet, hvor jeg etter en slow start kjørte meg opp til karrierebeste i Norgescup sammenheng - nr 4. Formen var på topp, og ferie med familien i sydlige strøk måtte prioriteres samtidig som NC nr 4 ble avviklet i Molde helgen etter.
Under oppholdet på Gran Canaria hadde jeg planer om å bygge en ny formtopp fram mot NM 3 uker senere, men i de mye omtalte bakkene på GC ble det kjørt mye watt til tross for at intensiteten var lav på de lange øktene. Dette bidro til at jeg var for sliten i muskulaturen ved hjemkomst, og således ikke klarte å få tilbake tilstrekkelig muskulært overskudd til NM uken etter.

NM i Å i Heiane ble derfor en stor skuffelse, som senere fortsatte med dårlige bein i Grenserittet. Omsider kom jeg meg til massør, som raskt konstaterte hvorfor jeg ikke hadde prestert i de to sistnevnte rittene. Dog var det ingen krise ift Birken, men jeg kunne deriomot ikke forvente å prestere i Cykelvasan tre dager senere. Det viste seg også å stemme for etter å ha gitt alt i starten for å henge med teten, og passert som nr 10 etter ca 3 mil, fikk jeg "hammern" til de grader. Jeg fullførte imidlertid i kontrollert tempo uten å "drepe" beina helt.

Uka etter kjørte jeg det tradisjonelle Elgtråkket i Elverum, som er den sedvanlige siste gjennomkjøringen før Birken. Beina responderte da på normalt nivå, og jeg vant rittet kontrollert etter å ha kjørt fra de øvrige i teten etter ca 20 min.

Birkebeinerrittet (Birken) ble som forventet et oppgjør mellom Kjell A Lierhagen, Jan Olav Beitmyren og undertegnede. Etter å ha kommet løs fra teten med Lierhagen på vegen opp til Skramstadsætra ble vi tre samlet etter terrengpartiet. Derfra og inn ble det et lureløp, hvor den sterkeste vant til slutt. Jeg ble som kjent nr 2, og var egentlig veldig godt fornøyd.

Skarverittet 8.september var årets siste NC, og kort fortalt ble jeg nr 10 uten å være i direkte toppform.
Nr 8 totalt i Norgescupen var også en gledelig milepæl, og bekrefter at jeg er innenfor målsettingen min for sesongen.

Evaluering av treningsopplegg ift resultater denne sesongen kommer litt senere. Her blir det litt endringer for kommende år.

Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar