Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

9. jan. 2013

Progresjon i treningen

I desember var planen å øke treningsmengden med ca 20% til sammenligning med november. Dette lot seg enklere gjennomføre etter at det ble klart at jeg fikk lagt inn en kjærkommen treningsuke med sykkelen på Gran Canaria før jul.
Totalt for desember fikk jeg 80 timer trening på "kontoen". Slik sett har jeg lagt et bra grunnlag med både sykkel, ski og styrke ved utgangen av 2012. Som følge av treningsoppholdet på GC ble økningen fra november noe mer enn opprinnelig planlagt - faktisk 30%.
På GC fikk jeg trent mye mengde (rolige langturer med høy watt pga bakkene), men også med innslag av lengre terskeldrag på 4 av øktene. En særdeles hyggelig og effektiv treningsuke!

Etter hjemkomst var jeg derfor nøye med å få restituert sykkelmuskulaturen, og prioriterte derfor ski (klassisk) første uka. Utover dette har det også blitt langt flere økter på rulla i desember, hvor hardøkter med fokus på watt har hatt og vil ha fokus fremover. Her kommer min nye Tacx multiplayer rulle til god nytte da jeg i tillegg kan sykle virtuelle løyper på "flatskjermen" med overføring fra mac, og således få en viss opplevelse av å sykle ute. Dette til tross for at jeg sitter på "stedet hvil" :-)

Motstanden på rulla justerer seg automatisk i forholdet til terrenget i den virtuelle løypen. Den virtuelle funksjonen benytter jeg for ordens skyld i sammenheng med rolige økter, mens hardøktene gjennomføres som "fri sykling" med manuell justering av watt.

Siden slutten av desember har det også blitt noen skirenn, hvor jeg så langt har prioritert skøyting. Som tidligere omtalt er overføringsverdien til sykkel stor i tillegg til at jeg også opplever at dette er effektive kvalitetsøkter.

Etterhvert planlegger jeg også å delta på noen renn i klassisk da det er nødvendig med litt avveksling for muskulaturen. Frem til nå har jeg begrenset meg til intervalløkter i klassisk stil for å ivareta behovet for avlastning.  Ellers skal jeg jo gå Birken i mars, og da er det jo greit å ha litt fart på skiene til tross for at ambisjonene for tiden ikke er topp 10 ;-)

Ellers handler det nå mye om å trene smart og effektivt ettersom jeg har tiltrådt ny stilling som eiendomssjef i Elverum kommune, og det blir ihvertfall innledningsvis mindre tid til trening da jobben har høyeste prioritet. Det er mye å sette seg inn i for å kunne ivareta ansvaret på en tilfredsstillende måte, og det er jeg 100% innstilt på! Det blir således mindre fokus på mengde en periode, men desto mer kvalitetsøkter og trøkk. Her blir det snakk om naturlig periodisering som følge av utenomsportslige forhold, men jeg satser på å legge inn en mengdeperiode i februar-mars ifm vinterferien. Dog er det mulig for meg å få til 10-15 timer trening pr uke til tross for 8-10 timers arbeidsdag. For meg handler dette om planlegging og koordinering av aktivitetene jeg må hensynta ift både familie og jobb.

Mottoet mitt er: har man ingen plan, blir det sjelden gjennomført :o)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar